به گزارش تجارتنیوز، اواخر شهریور ماه امسال آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، طی پیامی در توییتر با هشتگ «پایان وس (VAS)»، از جنگ علنی علیه شرکتهای ارزش افزوده خبر داد.
در ادامه این روند از مشترکان اپراتورهای همراه خواسته شد با شمارهگیری کد دستوری ۶#*۸۰۰* از میزان پولهای اخذ شده از آنها از سوی شرکتهای ارزش افزوده مطلع شوند و درصورتی که شکایتی دارند از طریق پیامک به ۸۰۰۷ اعلام کنند.
طبق اعلام وزیر ارتباطات، جمع پولهایی که شرکتهای خاص از محل این سرویسها از مردم میگیرند سالانه بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان است.
در همین راستا چندی پیش وزیر ارتباطات اعلام کرد: دامنهی کلاهبرداری خدمات ارزش افزوده بسیار گسترده است و تنها در یک پرونده، ۳۳ میلیارد که کلاهبرداری شده بود را به مردم برگرداندیم.
اما خدمات ارزش افزوده این شرکتها چیست؟
در حوزه ارتباطی و تلفن همراه، هر چیزی به غیر از مکالمه، پیامک و اینترنت به نوعی خدمات ارزش افزوده محسوب میشود. انواع نظرسنجیها، بازیها، سرگرمیها، مطالب مذهبی و اطلاعات عمومی، مسابقهها، خبرهای ورزشی، مطالب آموزشی، گزیده جراید و خبرهای رسانهها و نظایر اینها خدمات ارزش افزوده یا خدمات محتوایی محسوب میشود که اپراتور تلفن همراه میتواند به مشترکان خود بدهد.
اساس طراحی این نوع خدمات به این صورت بوده که مخاطب در ازای اطلاعاتی که دریافت میکند هزینهای پرداخت خواهد کرد.
اپراتورهای تلفن همراه با شرکتهای مجری خدمات ارزش برای استفاده از خدمات آنها قرار میبندند.
امروزه خدمات ارزش افزوده برای مخابراتیها بسیار جذابتر و پرسوددهتر از ارسال پیام کوتاه بین کاربران تلفنهمراه است. سود این شرکتها در اعیاد مختلف به بیشترین میزان خود میرسد.
خدمات ارزش افزوده تلفن همراه از سرویسها مفید اپراتورها بوده که در سراسر دنیا مرسوم بوده اما به شرطی که قبل از ارایه خدمات مورد تایید مشتری قرار بگیرد.