به گزارش تجارتنیوز، طبق آمارهای اتحادیه تاکسیرانیهای شهری تعداد تاکسیهای کل کشور 313 هزار دستگاه برآورده شده و ناوگان حملونقل به 120 هزار تاکسی دیگر نیاز دارد. اما میزان درآمد و مشکلات معیشتی این قشر چنان است که احتمالا افراد زیادی مایل به انتخاب این شغل نباشند.
این در حالی است که به گفته مرتضی ضامنی، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی تا مهر امسال تعداد تاکسی فرسوده به 192 هزار دستگاه و تا سال آینده به 242 هزار دستگاه میرسد که معادل 75 درصد ناوگان فعال فعلی کشور است.
اما چرا افراد کمتری تمایل به انتخاب این شغل دارند؟
مقایسه میزان حقوق رانندگان تاکسی
بررسی میزان درآمد رانندگان تاکسی نشان میدهد درآمد اغلب شاغلان این حوزه، معادل حداقل حقوق کارگران یعنی دو میلیون و 700 هزار تومان است. هر سال میزان کرایه تاکسیها افزایش پیدا میکند اما این افزایش اصولا کمتر از میزان تورم و نهایتا ۲۰ تا ۲۵ درصد در هر مسیر است و قیمت هر مسیر از قبل مشخص و به رانندگان ابلاغ میشود.
امسال هم کرایهها 25 درصد افزایش یافت اما چندین عامل سبب شده که درآمد تاکسیرانان امسال به حداقل ممکن برسد. کرونا یکی از مهمترین این عوامل است. چرا که هم ترددهای شهری را به حداقل ممکن رسانده، هم سبب شده که مردم در سفرهای درون شهری استفاده از ماشین شخصی و یا تاکسی اینترنتی را به تاکسیهای خطی و گردشی ترجیح دهند.
به موازات کاهش درآمد، هزینهها هم افزایش یافته است. هزینههایی مانند هزینه خرید و تعویض قطعات خودرو و لوازم یدکی که موجب شده میزان درآمد یک راننده تاکسی امسال نسبت به سال گذشته افزایش محسوسی نداشته باشد.
اما جز این درآمد رانندگان تاکسی در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا بسیار کمتر است. میزان حقوق پایه در کشور امارات 21 میلیون تومان است اما رانندگان این کشور ماهانه درآمد 48 میلیون تومانی دارند. در کشور عراق نیز وضعیت از ایران بهتر است، یعنی در حالی که حداقل حقوق این کشور پنج میلیون تومان برآورد میشود یک راننده میتواند ماهانه 15 میلیون تومان درآمد داشته باشد.*
خطر جانی در شرایط کرونایی
در پایان آبان ماه، مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور اعلام کرد که تاکنون ۱۲۰۰ راننده تاکسی به کرونا مبتلا شده و از این تعداد ۹۱ نفر فوت کردهاند.
درآمد پایین رانندگان در امسال موجب شد که سازمان تاکسیرانی اعلام کند که قرار است از رانندگان تاکسی حمایت کند و تسهیلات کرونایی برای آنها در نظر گرفته شود. اما در نهایت مشخص شد این تسهیلات وام دو میلیون تومانی قرضالحسنه است که از بین ۲۵ هزار راننده متقاضی تنها به ۱۵ هزار نفر آنها تعلق گرفته است.(ایرنا)
تاکسیهای اینترنتی
اما درآمد کم و نداشتن بیمه پایه، تنها مشکل رانندگان تاکسی نیست. با آمدن تاکسیهای آنلاین مثل اسنپ و تپسی، برخی از تاکسیداران مجبور شدند در یک یا چند شرکت تاکسی آنلاین ثبتنام کنند تا بتوانند از این طریق بخشی از هزینههای خود را پوشش دهند.
این شرکتها کمیسیون خود را از کرایهها برداشت میکنند و اغلب مسافران کرایه را به صورت آنلاین پرداخت میکنند که این پول به حساب شرکت میرود و بعد از چند روز به حساب راننده واریز میشود
از پاییز سال گذشته نیز پس از چند ماه مخالفت شرکتهای تاکسی آنلاین با شهرداری برای پرداخت عوارض، در نهایت توافق کردند که عوارض را از مسافران بگیرند. این گروه از رانندگان تاکسی میگویند آنها نیز عوارض پرداخت میکنند.
*منبع میزان حقوق رانندگان در کشورهای عراق و امارات: salary expert