به گزارش تجارتنیوز، در طول سالهای گذشته عراق همواره به عنوان یکی از اصلیترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی مطرح بوده و این روند در سال جاری نیز ادامه پیدا کرده است. با وجود آنکه تحت تاثیر کرونا، تردد در مرزهای مشترک دو کشور برای چند ماه ممنوع یا محدود شد اما با از سرگیری تجارت، بار دیگر عراق به مقصدی مهم برای کالاهای ایرانی بدل شد.
در آماری که از تجارت ایران در سال ۹۹ تا اواسط پاییز منتشر شد، عراق برای دورهای کوتاه توانست جایگاه چین را به عنوان اصلیترین واردکننده بگیرد و در آمارهای فعلی نیز با فاصلهای کم نسبت به چین در رده دوم قرار دارد.
در سالهای گذشته با بهبود نسبی شرایط سیاسی و امنیتی در عراق، دولت این کشور برای حمایت از تولید، واردات برخی محصولات را ممنوع اعلام کرده که همین موضوع برای برخی کالاهای ایرانی مشکل ساز شده است اما با این وجود فعالان اقتصادی معتقدند عراق ظرفیت بالایی دارد و میتوان با جایگزین کردن محصولات، نفوذ ایران در بازار این کشور را تمدید کرد.
در چنین شرایطی سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که یک نمایشگاه تخصصی برای معرفی محصولات ایرانی در عراق برگزار خواهد کرد. براساس برنامههای سازمان توسعه تجارت ایران در سال ۱۳۹۹ در زمینه تسهیل و توسعه صادرات به کشورهای همسایه به ویژه کشور عراق از طریق برگزاری نمایشگاههای معرفی کالا و محصولات ایرانی، این نمایشگاه از ششم تا نهم اسفندماه سال جاری توسط شرکت مدیریت پروژههای نمایشگاهی و تحت نظارت دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت برگزار خواهد شد.
ایران تلاش کرده در این نمایشگاه تمام محصولاتی که در عراق با اقبال مواجه شدهاند را عرضه و معرفی کند. طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، لوازم و تجهیزات ساختمانی، کاشی و سرامیک، تجهیزات خانه و آشپزخانه، رنگ و ابزار، عمران و راهسازی، آب، برق، گاز، پتروشیمی، مواد شوینده و بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی، مبلمان و دکوراسیون خانه و آشپزخانه، مواد غذایی و صنایع مرتبط، انواع ماشینآلات، پلاستیک و صنایع وابسته، کیف و کفش و پوشاک، کشاورزی، دام و طیور، نساجی، آرایشی و بهداشتی، فرش و کفپوش بخشی از محصولاتی است که در این نمایشگاه عرضه خواهند شد.
منبع: ایسنا