رکود بازار کاسب‌ها را راهی دیوار کرد

به گزارش تجارت‌نیوز، کرکره مغازه‌شان را پایین کشیده‌اند و آنلاین می‌فروشند. می‌گویند با این بازار راکد، دیگر نمی‌صرفد که اجاره‌های سنگین بدهیم و چیزی نفروشیم. حالا بخشی از آگهی سایت‌های پربازدیدی مانند دیوار و شیپور به قبضه مغازه‌داران درآمده است. مغازه‌دارانی بزرگ و کوچک و حتی آنهایی که دوست داشتند مغازه‌دار باشند اما هیچ‌وقت سرمایه‌اش را نداشته‌اند!

این روزها سایت دیوار و شیپور را که باز می‌کنی، دیگر فقط کالاهای دست دوم نمی‌بینی و به وفور با آگهی‌هایی برخورد می‌کنی که کالاهای نو را یکجا برای فروش آگهی کرده‌اند. بعضی تلویزیون‌های آکبند می‌فروشند و بعضی رایانه و لپ‌تاپ، برخی دیگر اجاق گاز و یخچال و برخی بوتیک لباس‌های نو هستند.

قیمت‌هایشان چیزی حدود ١٠ تا ١۵‌درصد از بازار سنتی پایین‌تر است و البته به هوای این‌که کلاهبردار تصور نشوند، به مشتریان اطمینان می‌دهند که پول کالا را درِ منزل و با کارتخوان تسویه می‌کنند.

به صاحب چند آگهی زنگ می‌زنم و بیشتر آنها می‌گویند که مغازه‌دار هستند و بعد از رکود سنگین بازار تصمیم گرفته‌اند مغازه‌شان را پس بدهند و جنس‌هایشان را به صورت آنلاین بفروشند. بعضی دیگر هم می‌گویند که سرمایه مغازه‌داری ندارند و جنس‌هایشان را به صورت چمدانی به ایران وارد کرده‌اند. آنها بیشتر بوتیک‌های مجازی هستند که لباس‌هایشان را از برندهای اصلی ترکیه و امارات می‌خرند و در ایران می‌فروشند. بخشی دیگر می‌گویند که خواباندن پول رهن و اجاره‌شان در بانک‌ها سود قابل توجهی عایدشان می‌کند و به همین دلیل فروش آنلاین را ترجیح داده‌اند.

کرکره‌هایمان را پایین کشیدیم

با جهش قیمت دلار در اردیبهشت‌ماه بسیاری از کار و کاسبی‌ها کساد شد. برخی از مغازه‌ها کرکره‌ها را پایین کشیدند و شغل خود را تغییر دادند. با این وجود عده‌ای هم بیکار ننشستند و به فکر استفاده از سایت‌هایی چون دیوار و شیپور افتادند؛ البته نه برای فروش اجناس دست دوم بلکه برای فروش لوازم خانگی نو که در تابستان پیداکردن آن کار هرکسی نبود و اگر به نمایندگی‌ها سر می‌زدید، خبری از جنس جدید نبود.

آنها کاسب‌های باهوشی هستند که می‌گویند به جای ایجاد فروشگاه آنلاین و دست‌وپازدن برای تبلیغ آن، ترجیح داده‌اند از بستر آماده و بازار بزرگ سایت‌های شناخته‌شده‌ای مانند دیوار و شیپور استفاده کنند. برای همین بند و بساطشان را جمع کردند و کاسبی مجازی راه انداختند. در بساط آنها هرجور کالایی پیدا می‌شود اما به نظر می‌رسد فروشندگان لوازم خانگی، کالاهای مرتبط با کامپیوتر و فناوری و فروشندگان پوشاک پیشتاز این حرکت شده‌اند.

در آگهی‌های آنها به جای یک قلم کالای دست دوم، فهرستی از کالاهای نوی قطار شده است. در یکی از این آگهی درج شده است: «‌انواع ‌تلویزیون‌های‌ ال‌جی‌‌‌ (LED) با ابعاد ( “٢۴و “٣٢ و “۴٣ و ” ۴٩ و “۵۵ و “۶۵) به فروش می‌رسد. در ادامه آگهی توضیح داده شده است که فروش ما با کمترین سود ممکن و دسته اول است و شما می‌توانید به صورت مستقیم از خود شرکت‌ خرید کنید.» بخشی دیگر هم در آگهی‌هایشان نوشته‌اند که کالاهای مورد نظر شما را یک‌ساعته درِ منزل تحویل می‌دهند و همان‌جا هم با شما تسویه می‌کنند.

البته برخی دیگر تأکید کرده‌اند قیمت‌ها به‌‌روز است و امکان تغییر قیمت وجود دارد. این نمونه از حجم بالای آگهی‌هایی است که در دیوار به اشتراک گذاشته شده است که محصولات نو را با تیراژ بالا می‌فروشند. برخی حتی توضیح داده‌اند که گارانتی و بیمه‌نامه کالا هم می‌دهند و چنانچه نیاز به نصب کالا باشد، آن را به صورت رایگان برایتان انجام می‌دهند.

مظنه چند؟

قیمت کالا در این فروشگاه‌های آنلاین کمتر است. به‌طور میانگین آنها ١٠ تا ١۵‌درصد ارزان‌تر از مغازه‌های سنتی می‌فروشند اما برخی هم مدعی‌اند که قیمت را به صورت عمده با مشتریان خردشان حساب می‌کنند. در یکی از این آگهی‌ها آمده است: «اکثر مدل‌های جدید انواع برندهای تلویزیون موجود است و با قیمت عمده‌فروشی محاسبه می‌شود.»

به‌عنوان مثال آنها قیمت تلویزیون‌های۵٠ اینچ فول اچ‌دی را بین ۴,۵ تا ۵‌میلیون و ٢٠٠ تومان درنظر گرفته‌اند. این درحالی است که حداقل قیمت این تلویزیون‌ها در بازار سنتی و حتی برخی فروشگاه‌های بزرگ آنلاین معمولا حداقل ۵.۵‌میلیون تومان است.

به عنوان مثال تلویزیون ال‌ای‌دی سامسونگ۴٣ اینچ ۵‌میلیون و ٨٠٠هزار تومان قیمت دارد درحالی ‌که همین برند در فروشگاه‌های آنلاین ۵‌میلیون تومان آگهی گذاشته شده است. جالب است بدانیم از برند پاناسونیک هم تنها دومدل در بازار موجود است؛ یکی تلویزیون ال‌ای‌دی هوشمند پاناسونیک مدل ۴٩ DS۶٣٠R سایز ۴٩ اینچ با قیمت ٧‌میلیون و ۴۵٠‌هزار تومان و تلویزیون ال‌ای‌دی هوشمند پاناسونیک مدل ۴٣ DS۶٣٠R سایز ۴٣ اینچ با قیمت ۶‌میلیون و ۴۵٠‌هزار تومان. البته قیمت مدل‌های موجود ال‌جی از تمامی قیمت‌ها پیشی گرفته. به‌عنوان مثال تلویزیون ال‌ای‌دی ال‌جی مدل ۶۵ OLEDE٨ سایز ۶۵ اینچ۴۷,۸۹۰,۰۰۰ تومان است. تلویزیون ال‌ای‌دی هوشمند پاناسونیک مدل ۴٣ DS۶٣٠R سایز ۴٣ اینچ ۶میلیون و ۴۵٠‌هزار تومان قیمت دارد، اگر ارزان‌تر هم بخواهیم موجود ندارند.

با گارانتی و بدون گارانتی هر دوی این کالاها موجود است و قیمت کالاهای بدون گارانتی اندکی پایین‌تر است. برای لوازم خانگی گران‌تر قیمت کالاهای بدون گارانتی معمولا زیر یک‌میلیون تومان ارزان‌تر از کالاهایی است که گارانتی یا بیمه‌نامه دارند. جالب است در این میان برخی کالاهایی که حتی در بازار سنتی پیدا نمی‌شود، فروخته می‌شود. به‌عنوان مثال کمتر مغازه‌ای در امین حضور تلویزیون‌های مارشال را دارد چرا که بیشتر مشتریان متقاضی برند‌های سامسونگ و سونی هستند، اما در این مدل فروش برندهای مارشال را به راحتی می‌توانید پیدا کنید.

٢٢٨‌میلیون تومان حداقل سود سالانه مستاجران مغازه‌ها

یکی از فروشندگان به می‌گوید که در بازار راکد به این نتیجه رسیده است که پرداخت اجاره مغازه صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل است که مغازه را به صاحبش پس داده و تنها انبار کالایش را حفظ کرده است. او می‌گوید با آگهی در سایت‌های پربازدید اینترنتی کالاهایش را می‌فروشد و از این وضع راضی است. فروشنده دیگری که یک خانم است و انواع برندهای زارا، نایک و آدیداس را به فروش می‌رساند، می‌گوید لباس‌هایش را به صورت چمدانی از ترکیه می‌آورد و هربار آن‌قدر سود می‌کند که هم هزینه سفرش درمی‌‌آید و هم سودی از فروش لباس نصیبش می‌شود.

برخی دیگر از فروشندگان هم می‌گویند پولشان را در بازار راکد نمی‌خوابانند و ترجیح می‌دهند آن را در بانک بگذارند و سود بگیرند. آنها می‌گویند به فروش آنلاین رو آورده‌اند و دیگر نیازی به پرداخت هزینه پول پیش و اجاره ندارند. اما این نوع فروش چقدر سود می‌تواند به دنبال داشته باشد.

محمود زعفرانلو، مالک یکی از آژانس‌های املاک بزرگ تهران در این زمینه می‌گوید: «رهن و اجاره مغازه در تهران هزینه سنگینی دارد. به‌عنوان مثال برای رهن مغازه ۴٠ متری برای لوازم خانگی دست‌کم به ۴٠٠‌میلیون تومان رهن و اجاره ماهیانه ١٢‌میلیون نیاز است.» حالا در نظر بگیرید اگر همین مبلغ پول را در بانکی با سود ٢١‌درصد سپرده کنیم سود حاصل از آن ٨۴میلیون تومان به علاوه اجاره ماهیانه که در طول یک‌سال ١۴۴ تومان است. به این ترتیب اگر کسی بخواهد هزینه رهن و اجاره مغازه در تهران را فاکتور بگیرد حداقل ٢٢٨‌میلیون تومان در‌سال سود می‌کند.

آگهی‌های ارزان و سود فراوان

آگهی دادن در دیوار و سایت‌های مشابه هم البته هزینه چندانی ندارد. رویه آگهی گذاشتن بر روی دیوار به این صورت است که آگهی‌ها معمولا یک ماه روی سایت دیوار می‌مانند و افراد می‌توانند بدون محدودیت خاصی آگهی‌ها را دوباره بارگذاری کنند. البته برای ویژه کردن آگهی‌تان در دیوار باید کمی هزینه کنید.

براساس مقرراتی که این سایت روی خروجی خود گذاشته است، اگر می‌خواهید آگهی فوری به اشتراک بگذارید، با پرداخت مبلغ ۶‌هزار تومان می‌توانید تا ٣روز آگهی را در بخش فوری قرار دهید.

آپشن دیگر این سایت برای قرار دادن آگهی «نردبان» نام دارد و با استفاده از نردبان می‌توان آگهی‌ای که مدت زمان انتشارش گذشته، دوباره به ابتدای فهرست آگهی‌ها در دسته‌بندی و شهر خاص خود باز گردانید. این آگهی تا زمان دریافت آگهی‌های تازه‌تر در ابتدای فهرست باقی می‌ماند. البته هزینه هر بار استفاده از نردبان ۵‌هزار تومان است، اما آگهی در بخش استخدامی‌ها رویه‌ای متفاوت دارد؛ چراکه مخاطب اصلی آن کارفرمایان هستند، تنها دسته‌بندی غیررایگان دیوار است که برای درج آگهی در آن پرداخت مبلغ ١۵‌هزار تومان الزامی‌ است. با پرداخت این مبلغ، آگهی به مدت ۳۰ روز در بخش «استخدام و کاریابی» شهر مورد نظرتان قرار خواهد گرفت.

منبع: روزنامه شهروند

منبع

Author: admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *