رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی در پاسخ به این پرسش که قطعهسازان قطعات کدام نوع خودروها را نمیتوانند تولید کنند؟ به تجارتنیوز گفت: امروز بیشترین و مهمترین مشکل قطعهسازان کمبود منابع مالی است. در این بازه زمانی نقدینگی قطعهسازان به صفر رسیده و چنانچه خودروسازان بدهی خود را با قطعهسازان پرداخت کنند، تولید خودرو دوباره به جریان خواهد افتاد.
محمدرضا نجفیمنش افزود: قطعهسازان با تولید کالاهای مورد نیاز خودروسازان هم میتوانند نیاز تولیدکنندگان و هم بازار را تامین کنند. چنانچه سرمایه در گردش و نقدینگی این فعالان صنعتی تامین شود قطعات به موقع تولید و به دست خودروسازان میرسد. از سوی دیگر برخی قطعات هستند که از کشورهای خارجی تامین میشود و برای واردات این نوع کالاها هم فعالان این حوزه نیازمند نقدینگی هستند.
او اظهار کرد: تا امروز قطعهسازان بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان از خودروسازان طلب دارند. عدم تولید یا واردات قطعات موجب میشود که تولید خودرو کاهش یابد. همین کاهش تولیدات نیز گرانی قیمت خودرو را در بازار به همراه دارد.
نجفیمنش درباره این پرسش که با ادامه روند فعلی تولید کدام خودروها در خطر صفر شدن است؟ پاسخ داد: نوع خودرو مهم نیست. مهمتر آن است که هر خودرو سه هزار و ۳۰۰ قطعه نیاز دارد تا به مرحله تجاری برسد. چنانچه هر یک از این قطعات تولید نشود، خودرو در انبار خودروسازان متوقف میشود.
او در پاسخ به این پرسش که آیا در سطح بازار هم با کمبود قطعه خودرو روبهرو هستیم؟ گفت: برخی قطعات در بازار خودرو هم نایاب شده اما کمبود قطعات برای خودروسازان بیشتر به چشم میخورد. پول برای خودروسازها همانند خودرویی است که نیازمند بنزین است. چنانچه بنزین در خودرو تزریق شود، قطعا شروع به حرکت میکند اما بالعکس این موضوع هم وجود دارد که امیدواریم دستاندرکاران دراینباره چارهای اساسی کنند.